
Na dole widoczne jest polecenie. Naszym zadaniem jest napisanie e-maila do kolegi z Anglii. Jak widzimy, początek wiadomości jest już nam dany, więc musimy kontynuować wypowiedź. W każdej wypowiedzi pisemnej podczas testu ósmoklasisty będziemy mieli 3 podpunkty do zrealizowania. Egzamin jest oceniany w następujący sposób:
4 punkty otrzymamy za “treść“, 2 punkty za “spójność i logikę wypowiedzi”, 2 punkty za “zakres środków językowych” oraz 2 punkty za “poprawność środków językowych”.
Punkty za treść przyznawane są w następujący sposób. Jeśli w naszej wypowiedzi “zrealizujemy” każdy z zadanych podpunktów (czyli wszystkie 3), a następnie je “pogłębimy” to dostaniemy 4 punkty.
Spójność i logika oznacza, że całość trzyma się kupy oraz nie zawiera błędów logicznych.
Zakres środków językowych oznacza, że podczas konstruowania wypowiedzi korzystaliśmy z kilku czasów, budowaliśmy zdania złożone oraz używaliśmy “trudniejszego” słownictwa. (Tutaj – baza słówek w aplikacji Quizlet)
Poprawność środków językowych oznacza, że nie popełniliśmy zbyt wielu błędów.

Wypowiedź 10/10
Patrząc po kolei. Piszący zrealizował podpunkt “poinformuj w jaki sposób spędzasz czas podczas wymiany” za pomocą zdań 1-3. W czytelny sposób widzimy również, gdzie kończy się pierwszy podpunkt. Jest to zdanie “Today I’ve been on London Eye!”. Mimo, że zdanie to jest w niewłaściwym czasie, nie zostało to potraktowane jako błąd.
Pisanie 3 zdań na każdy z podpunktów to postawa, do której zachęcam swoich uczniów. Sprawia, że egzaminatorowi ciężko wtedy nie przyznać kompletu punktów za “treść“. A jeśli z treścią nie ma problemów, to zazwyczaj otrzymamy również komplet punktów za “logikę i spójność wypowiedzi”.
Podpunkt “opisz dom w którym gościsz” został zrealizowany za pomocą zdań 4-7. Ponownie, koniec odpowiedzi na ten punkty jest czytelny i widoczny na pierwszy rzut oka. Jest to bardzo ważne, aby pisać w jasny sposób.
Ostatni podpunkt zrealizowano za pomocą zdań 8-11.
Podkreślam ilość użytych zdań, aby uwidocznić Wam, że odpowiedź jednym zdaniem nie będzie wystarczająca i każdy z podpunktów należy rozwinąć.
Reszta uzasadnienia oceny jest widoczna na ilustracji po prawej stronie. Jest to idealny przykład tego, jak napisać wypracowanie na egzaminie ósmoklasisty.
Zdania są przede wszystkim w pełni zrozumiałe. Pamiętajcie, jeśli nie jesteście czegoś pewni to nie piszcie o tym! Na egzaminie raczej nie zabraknie wam czasu, więc zawsze można spróbować napisać o czymś innym. O czymś, co wiecie, że będzie poprawnie napisane.

Wypowiedź 5/10
Jeśli chodzi o tę prace, to pierwsze co rzuca się na oczy, to chaos panujący w wypowiedzi. Jest to przykład tego, jak nie pisać wypracowania na egzaminie ósmoklasisty. Piszący nie przemyślał pracy i pisał co mu “ślina przyniosła na język”.
Ten brak ustrukturyzowania kosztował zdającego dwa punkty za treść.
Małym kosztem, z powodzeniem można było w przypadku tej pracy osiągnąć wynik przynajmniej 7 punktów. Pracując ze swoimi uczniami zwracam im uwagę na konieczność zachowania porządku i liczenia wyrazów po każdym zrealizowanym podpunkcie.
Widzimy też, że prawie w każdym zdaniu popełniono jakiś błąd, czasami nawet dwa, a mimo wszystko odjęty został tylko jeden punkt za poprawność środków językowych.
To tym bardziej powinno pokazać wam, jak ważne jest uzyskanie kompletu punktów za “treść”.
Resztę uzasadnienia oceny możemy przeczytać po prawej stronie.
